عوارض لامپهای کم مصرف وتوصیه هایی برای استفاده ازآن
 
مهندسی برق قدرت(Power electric engineering)
مهندس مهدی زاهدی کارشناس برق قدرت - شبکه های تولید - انتقال و توزیع
 
 

عوارض لامپ های کم مصرف بر پوست و چشم


نگرانی های لامپ های کم مصرف به همين ختم نشده است . پيش از اين نيز برخی محققان اعلام کرده بودند که اشعه فرابنفش که مقداری از آن در لامپ های کم مصرف وجود داردبه بروز مشکلات و بيماری های چشمی و پوستی می انجامد.
اشعه فرابنش نور خورشيد با انواع مختلف 'يو.وی آ'، 'يو.وی بی' و 'يو.وی سی' برای پوست مضر هستند. دو اشعه نوع آ و بی اشعه هايی هستند که از نور خورشيد به زمين می رسند و به بروز مشکلاتی در پوست منجز می شود. تحقيقات نشان می دهد که مقدار اندکی از اين اشعه فرابنفش در نور لامپ های کم مصرف هم وجود دارد.
دکتر 'محمد گلشنی' دبير انجمن متخصصين پوست ايران در اين زمينه می گويد هر چند مقدار اين اشعه در لامپ های با نور سفيد (لامپ های مهتابی و کم مصرف) کم است اما چنانچه فرد بری مدت طولانی در معرض آنها باشد در درازمدت می تواند باعث کدری، تيرگی و ايجاد لک در پوست شود.
به گفته وی افراد بهتر است برای کاهش اين مشکل از نورهای زرد و لامپ های آفتابی در منزل استفاده کنند. همچنين لامپ های با نور سفيد بايد در فاصله ای بيشتر از دو متر بر فرد تابيده شوند.
اين متخصص پوست در پاسخ به اينکه ترکيب کردن و در کنار هم قرار دادن نورهای سفيد و زرد می تواند مشکلات و عوارض نور های مهتابی را کمتر کند گفت: بهترين نور ، نور لامپ های آفتابی يا همان نورهای زرد هستند و اين ترکيب نمی تواند عوارض نورهای سفيد را خنثی کند.
با توجه به اينکه طيف نوری لامپ های کم مصرف مقداری متفاوت از لامپ های معمولی است توصيه می شودافرادی که دارای پوست های حساسی هستند و دچار حساسيت پوستی هستند برای مدت های طولانی در معرض اين نوع نورها قرار نگيرند.
ميزان اشعه فرابنفش موجود در نورهای سفيد در مقايسه با نور خورشيد بسيار کمتر است و تنها در صورت مواجه شدن فردبه مدت زمان طولانی و در دراز مدت ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در پوست فرد شود.
کارشناسان انجمن پوست انگليس توصيه می کنند، بهتر است نور اين لامپ ها با استفاده از محفظه های مشبک محصور شود تا پرتوهای مستقيم نور هنگام تابش شکسته و در محيط پخش شود و آنهايی که روزانه بيش از چهار ساعت در معرض اين نورها قرار می گيرند بايد از کرم ضد افتاب برای محافظت پوست صورت خود استفاده کنند.
نور لامپ های کم مصرف علاوه بر اينکه بر روی پوست عوارض بر جای می گذارد برای بينايی نيز مضر هستند و به آسيب رساندن به عدسی چشم و قدرت بينايی فرد منجر می شود.
نتايج تحقيقات اين دانشمندان نشان داده است که کسانيکه روزانه بيش از 8 ساعت در معرض نور لامپ های فلوروسنت قرار گرفته اند پنج برابر بيشتر از ساير افراد دچار آب مرواريد می شوند.
به طور کلی استفاده از نورهای سفيد و لامپ های کم مصرف در فاصله نزديک به علت اينکه حاوی مقداری اشعه فرابنفش است به عدسی چشم آسيب می رساند و برای کاهش اين آسيب ها بايد فاصله خود را با اين نورها رعايت کرد.
به منظور محافظت از چشم ها در برابر اشعه مضر نورهای سفيد و لامپ های کم مصرف بايد فاصله حدود سه متر رعايت شود و فرد مستقيما در زير آنها قرار نگيرد به همين علت افرادی که از چراغ مطالعه استفاده می کنند ، بايد دقت کنند که نور چراغ از نوع سفيد نباشد.
امروزه اين لامپ ها بخاطر کم مصرف بودن آن در بين مردم طرفداران زيادی دارد ودر سطح وسيعی از ادارات ، کارخانه ها و منازل استفاده می شوندو ار اين رو بايد در باره مضرات و خطرات ناشی از اين نور اطلاع رسانی کافی انجام شود.
يادآوری اين عوارض و مشکلات هر چند هم اندک باشد ضروری است تا راهکارهای لازم برای کاهش آن عوارض ارايه داده شود. در عين حال بايد به خاطر داشت که بسياری از عوارض خود را در دراز مدت نشان می دهند و به صرف اينکه هم اکنون عارضه ای به چشم نمی آيد از آسيب هايی که ممکن است در دراز مدت خود را نشان دهد ،نبايد غافل شد.
استفاده از لامپ های کم مصرف بدون شک از نظر مصرف کمتر انرژی مطلوب هستند اما متخصصان پوست به اين نتيجه رسيده اند که بهتر است در محل هايی که افراد مرتبا در آنها حضور دارند از اين لامپ ها استفاده نشود و در عوض در مکانهای عبور و مرور و راهروها و پارکينگها و اتاقهای انتظار و نظاير آن می توان از اين گونه لامپها استفاده کرد تا هم در مصرف انرژی صرفه جويی شده باشد و هم اينکه به سلامت مردم آسيبی رسيده نشود.



توصیه های نهایی برای استفاده از لامپهای کم مصرف

به کاربران توصیه می شود که فقط از لامپهایی استفاده کنند که مهر استاندارد دارد و از لامپهای کم مصرف در فواصل کمتر از 30 سانتیمتر نسبت به لامپ استفاده نشود. مثلا در چراغهای مطالعه و چراغهای رومیزی یا آباژورهایی که در فواصل بسیار کم از افراد روشن می شوند، بهتر است که لامپ کم مصرف به کار نرود.

همچنین افراد باید توجه داشته باشند که در یک فضای کوچک از روشن کردن تعداد زیادی لامپ کم مصرف خودداری کنند و تعداد لامپها برای تولید روشنایی کافی و نه اضافی انتخاب شود.

در همین حال افرادی که ناراحتی پوستی خاص دارند و یا از داروهای خاص برای بیماریهای خاص استفاده می کنند و روی جعبه یا داخل بروشور دارو در مورد پرهیز از قرارگرفتن در برابر نور خورشید هشدار داده شده باید در مورد استفاده از لامپ کم مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنند و یا از این لامپها استفاده نکنند.

لامپهای کم مصرف را نباید شکست تا جیوه داخل آنها وارد محیط زیست نشود و در صورتیکه لامپ کم مصرف داخل قابهای مخصوص لامپ با دیواره شیشه ای یا پلاستیکی نصب شود، پرتو فرابنفش خارج شده از آن بسیار ضعیف تر می شود.

با تمام این اوصاف افراد خود باید تصمیم بگیرند که در چه مواردی از لامپ کم مصرف استفاده کرده و در چه مواردی بهتر است که لامپ های رشته ای را انتخاب کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:عوارض لامپ,عوارض لامپ کم مصرف, :: 19:28 :: توسط : مهندس مهدی زاهدی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید.موضوعات این سایت در مورد شبکه های تولید - انتقال وتوزیع است منتظرنظرات شماهستیم و آماده پاسخ گویی سوالات شماعزیزان هستیم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی برق قدرت(Engineeri Electrical power) و آدرس m-zahedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 133
بازدید کل : 223991
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید